Eén op de twintig mannen is een
verkrachter: Mijn probleem met The Girl With The Dragon Tattoo
(trigger warning/content warning:
bespreking van verkrachting)
(dit is wederom
een meer persoonlijke essay. Ik moet waarschuwen dat deze niet zo
goed uitgedacht is als de vorige, aangezien ik zelf ook nog steeds
onbeslist ben over deze film en zijn weergave van verkrachting. Deze
essay is meer een stream-of-consciousness van mijn gedachten over
deze kwestie)
Veel is geschreven
over de explosieve heldin van The Girl With The Dragon Tattoo, en
Stieg Larsson's Millenium trilogie in het algemeen. Mensen lijken het
niet eens te kunnen worden over of Larsson een feministisch werk
heeft geschreven, of dat het een werk is wat veel aspecten van
uitgesproken misogynie in zich heeft met het fetisheren van het
karakter van Lisbeth.
Eén veelbesproken
aspect van de film is hoe veel misbruik van vrouwen erin voorkomt. Zo
wordt in één van de scenes de hoofdpersone anaal verkracht. Vier
maanden na het zien van de film ben ik nog steeds ambigue over deze
scene, en de weergave van vrouwen in deze film in het algemeen. Wat
een onprettige ervaring is – als feministe die kritisch is over
media kan ik meestal uiteenzetten waarom iets me wel of niet stoort,
en wat mijn uiteindelijke oordeel is. Maar The Girl With The
Dragon Tattoo blijft aan me
knagen.
Lees
verder na de cut...
Feit
is, we leven in een rape culture.
Verkrachting wordt misschien niet enthousiast toegejuigd, maar het
wordt stilzwijgend toegestaan en gedeeltelijk aangemoedigd. Van de
seksualisering van geweld (hoeveel zogenaamde “wallslam” scenes
worden er niet getoond in film? Waar het aggressief iemand tegen een
muur aanslaan weer wordt gegeven als toppunt van wat sexy is?) tot
vrouwen die behandeld worden als objecten in media tot het eindeloze
'victim blaming' in de maatschappij (hoeveel had ze gedronken? Had ze
al eerder seks gehad? Had ze al eerder seks gehad met de dader? Had
ze hem gezoend? Keek ze hem aan? Wat droeg ze? Was het niet te
sexy?), etcetera.
Het
eindeloos tonen van verkrachting in media draagt bij aan deze rape
culture. Het normaliseert verkrachting, ook al wordt het op een
niet-geseksualiseerde of glamoureuze manier weergegeven. Hoe vaker
verkrachting getoond wordt, hoe meer verkrachters zich
gerechtvaardigd voelen in wat ze doen: verkrachting wordt gezien als
normaal.
Dat
is voor mij het grootste probleem van The Girl With The Dragon
Tattoo: ja, het laat zien hoe verschrikkelijk verkrachting is, hoe
mensen misbruik kunnen maken van hun macht en hun positie en hoe
makkelijk het is om slachtoffers van vrouwen te maken, aangezien ze
een minderwaardige positie bekleden in de maatschappij (en dan is
Lisbeth nog een cisgender wit ablebodied meisje. De realiteit is vaak
nog heel veel erger voor mensen die trans* zijn en/of gehandicapt
en/of people of colour). De film probeert weer te geven hoe er
inderdaad mannen zijn die vrouwen haten alleen maar om het feit dat
het vrouwen zijn, en hoe verschrikkelijk en slecht dit is.
Mijn
andere probleem is dat The Girl With The Dragon Tattoo ook nogal
doorslaat in hoe het deze verkrachters weergeeft. Lisbeths
verkrachter is een monster dat misbruik maakt van zijn macht en kickt
op het misbruiken van meisjes in kwetsbare posities. De leden van de
Vanger familie die verkrachten zijn mannen die hun eigen familieleden
misbruiken, die meisjes kidnappen en martelen en uiteindelijk ook
vermoorden. Kortom: alle verkrachters in de film zijn monsters die
misbruik maken van vreemde meisjes.
Dit
is iets wat heel vaak gedaan wordt in de maatschappij: het
overdrijven van stranger danger en het positioneren van verkrachters
als monsters, iets wat normale mannen nooit zouden doen. Het geeft
vrouwen de angst dat ze aangevallen worden door monsters in donkere
steegjes, terwijl de kans het grootst is dat je wordt verkracht door
je vriendje die nu lief naast je op de bank zit, of de mannelijke
kennis die altijd zo aardig tegen je is. Niet dat ik denk dat je daar
nu iedere dag van je leven voor moet vrezen, maar het vertekent de
realiteit van verkrachting.
Verkrachters
zijn monsters in fictie, maar in de realiteit geeft minstens één op de twintig mannen toe een verkrachter te zijn en veel meer mannen geven toe iemand te verkrachten als ze zeker weten dat ze ermee weg zouden kunnen komen. Verkrachters zijn geen
monsters: het zijn mannen die je in het dagelijks leven tegenkomt. De
kans is groot dat je er één kent. Sommigen weten niet dat ze
verkrachters zijn. Door te zeggen dat verkrachters monsters zijn
distantiëren mannen zich van de realiteit: zij zijn toch goede
personen, zij zouden dat nooit doen? In plaats van dat mannen (en
sommige vrouwen, maar feit is dat 99% van verkrachters mannen zijn)
leren hoe ze grenzen moeten respecteren, dat als een meisje dronken
was of nee zei betekent dat ze iemand verkracht hebben.
The
Girl With The Dragon Tattoo levert kritiek op rape culture, en dat
beviel me in de film. Maar aan de andere kant is het praktisch
onmogelijk om een verkrachtingsscene te filmen zonder dat er een vorm
van exploitatie in zit, en houdt de film ook mythes over verkrachting
in stand, en dat is mijn voornaamste probleem met de film.
IK ben toevallig op deze site terecht gekomen en heb even je beide essays gelezen. Ik vond ze erg goed, allebei, maar het enige wat naar mijn idee een beetje ontbrak is een afsluitend einde. Ik denk een ringcompositie ofso. Dit had ik met beide essays, maar als ik alleen naar dit essay kijk kan ik zeggen dat je niet alles in de inleiding terug haalt. Je noemt in de inleiding dat men niet zeker weet of het boek nu feministisch of niet is, maar je gaat hier nergens op verder (ik snap dat dit een aspect is van het boek en deze blog over films gaat, maar het is wel interessant). Het zou fijn zijn als je aan het eind een duidelijk aspect uit de inleiding zou terughalen, dan is het duidelijker dat het is afgelopen.
BeantwoordenVerwijderenMaar zoals je zelf al zegt is dit vooral een gedachtenstroom. Ik miste dit echter ook een beetje bij je vorige essay.
Ik vind dit essay beter, vooral vanwege het onderwerp. Ik lees wel eens over dat de porno industrie verkeerd in elkaar zit en dat soort dingen, maar dit is een onderwerp waar iets minder over nagedacht wordt en ik heb er nog niets over gelezen. Ik vind dit een erg goed onderwerp, erg goed geschreven en het heeft me echt aan het denken gezet. Ik denk dat ik de site blijf volgen als je essays op basis van films blijft schrijven, het is wat unieker dan een review (en ik vind het veeel interessanter).
Goed, dat was mijn lange verhaal :)
Hallo Margot,
Verwijderenbedankt voor je zeer uitgebreide feedback!
Mijn essays (het is ook echt bij gebrek aan een beter woord, het is verre van een formele essay) schrijf ik echt in mijn vrije tijd vanuit een zeer persoonlijk oogpunt, dus het is niet iets wat ik zo gepolished schrijf als zaken die ik voor de universiteit schrijf. Maar deze blog is ook een manier voor mij om in 'de praktijk' te schrijven over zaken die ik interessant vind, dus het is zeker belangrijk om er wel een goed verhaal van te maken!
Bedankt voor je feedback, zal bij volgende 'essays' erop letten!
Ik denk zelf dat ik het ook interessanter vind om dit soort stukken te schrijven dan een pure review, want die kan je overal ook al vinden ;)