woensdag 21 december 2011

First Impressions: The Dark Knight Rises, The Hobbit

Sorry voor nog een trailer post, maar dit kan niet anders! De trailers voor The Dark Knight Rises en The Hobbit zijn in de afgelopen dagen uitgekomen, dus voor de drie mensen die ze nog niet gezien hebben post ik ze hier.

The Hobbit


Het lijkt erop alsof het eindigen van mijn jeugd nog even uitstel heeft gekregen. Ik dacht dat met het uitkomen van de laatste Harry Potter film het erop zat, maar Peter Jackson springt nog in om mijn kindertijd voorlopig te verlengen.

The Hobbit. Ja. Wat valt erover te zeggen? Ik las het boek toen ik een jaar of 12 was, en de paar jaar daarna stonden in het teken van het uitkomen van de Lord Of The Rings films. Het is voor mij sowieso onmogelijk om dit objectief te bekijken.

Ze hebben een perfecte keuze gemaakt in het casten van Martin Freeman als Bilbo. Niet onaardig bedoeld, maar hij is geboren om een Hobbit te spelen. Ik ben ook dolblij met het terugkeren van Ian McKellen als Gandalf: hij heeft de rol zich zo compleet eigen gemaakt dat niemand anders hem zou kunnen spelen.

Ik kijk erg uit naar de terugkeer naar Middle-Earth, al ligt voor mij de ware attractie in het tweede deel van The Hobbit: ik kan niet wachten tot we onze eerste blik kunnen werpen op Stephen Fry, Lee Pace als de elvenkoning en VOORAL Benedict Cumberbatch als Smaug.

The Dark Knight Rises



JA! Eindelijk een trailer voor het met spanning verwachte laatste deel van Nolan's Dark Knight trilogie!

Ik vind het nog steeds een race fail dat Bane niet door een latino gespeeld wordt, al ben ik fan van Tom Hardy. Ook jammer is het casten van Marion Cotillard (ook al een goede actrice, maar ook wit) als de Arabische Talia Al Ghul. Ja, de officiele castlijst zegt dan wel dat ze ene 'Miranda Tate' speelt, maar de meeste comic fans zijn 99% zeker dat zij Talia Al Ghul zal zijn (en toen ik hoorde dat Marion gecast was was Talia mijn eerste gedachte).

Dus dat is voor mij sowieso een minpunt aan de film. Nolan maakt goede films, maar in zijn representatie van vrouwen en etniciteit is hij afgrijselijk.
Qua uiterlijk is Anne Hathaway een perfecte Selina Kyle. Ik vind haar niet de allerbeste actrice, maar ik heb geen hekel aan haar, en ben erg benieuwd wat ze met de rol gaat doen. De "and left so little for the rest of us" line is veelbelovend.
Toch blijf ik het jammer vinden dat ze haar geen pixie cut hebben gegeven zoals Catwoman in de illustraties van Adam Hughes. Anne zou er fantastisch mee uitgezien hebben, en precies zoals Selina in de comics. Dat Catwoman kostuum is ook mijn favoriet.
Bane is sinds ik Gail Simone's Secret Six heb gelezen een van mijn favoriete mannelijke comic characters, dus ik hoop dat Nolan hem recht doet. Uit de trailer lijkt hij niet de hersenloze spierbonk uit Joel Schumacher's Batman and Robin te zijn, dus dat is al een pluspunt. Het zou extreem deprimerend zijn, maar ik hoop dat Nolan inspiratie voor de film uit de Knightfall verhaallijn heeft gehaald, waar Bane door slim nadenken de identiteit van Batman achterhaald heeft, en hem opwacht in Wayne Manor om daarna zijn ruggengraat te breken.

Anyway, ondanks zijn absolute falen waar het representatie van iedereen die niet blank en niet man is betreft, maakt Nolan wel altijd zeer interessante films. En dit is er eentje die ik zeker in de bioscoop ga zien. In IMAX, als het even kan.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb 2 dingen aan te merken bij deze essay.

    Wat maakt het eigenlijk uit als Bane door een blanke wordt gespeeld inplaats van een latino?

    http://whatculture.com/film/why-the-controversy-over-banes-casting-is-misplaced.php

    Trouwens maakt ethniciteit in een film die gebaseerd is op een comic helemaal niet uit.
    Bijvoorbeeld: Harvey Dent als Charakter werd in Tim Burton's Batman uit 1989 door Billy Dee Williams(Afro-Amerikaans) vertoond, hoewel Harvey Dent toch eigenlijk blank is in de stripverhalen en alle films?

    Mijn tweede punt is volgende:
    Waarom moeten mensen die niet blank en mannelijk zijn juist met nadruk worden vertoond? Dit lijkt mij enigzins superficieel.

    De characters hier in Deze film representeren de doelgroep van de comics en van deze film,
    de majoriteit van dit genre en de toeschouwers zijn blank en mannelijk.

    Want uiteindelijk is dit ook een westerse film, gericht op de westerlijke wereld die meer dan 90% blank is, dan zou het toch excentriek zijn ethnische minderheden op de voorgrong te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je geïnteresseerd zijn in openstaan voor een ander inzicht: http://grrrlsonfilm.blogspot.nl/2012/08/troll-in-dungeon-of-shit-die-ik-niet.html

      Mocht je hier alleen maar zijn om 'hurr durr die feministes hebben het inzicht van een MAN nodig want dit zijn compleet nieuwe meningen die NOG NOOIT IEMAND GEHOORD HEEFT OOIT en waar ze zeker niet al jaren over discussiëren en zich op inlezen' dan eh. Is het niet de post voor jou. En is dit ook niet de blog voor jou.

      Verwijderen