woensdag 30 november 2011

First Impressions: Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Waarin ik onbeschaamd mijn mening geef over films die ik nog niet eens gezien heb.


Tinker, Tailor,  Soldier, Spy

Naar mijn mening zijn er twee soorten effectieve trailers: de spectaculaire trailer en de intrigerende trailer. De spectaculaire trailer is er een die veel voorkomt en die we voornamelijk kennen van blockbusters: harde en opzwepende muziek, veel snelle cuts, veel actie en explosies (of, in het geval van de komedie: veel gags in korte tijd), een minimale indruk van het verhaal. Deze trailer zweept de kijker zo op dat hij of zij niet kan wachten om de film te zien. De intrigerende trailer zie ik een stuk minder: een trailer die wat stiller en meer understated is, waarin de kijker niet kan wachten om uit te vinden hoe het verhaal zich af zal gaan spelen.

Tinker, Tailor, Soldier, Spy is een trailer uit de tweede categorie, en hij doet zijn werk fantastisch.




Het eerste wat me aantrok aan Tinker, Tailor, Soldier, Spy is de cast. Een ware who's who van de Britse cinema. Iedere Britse acteur die bekendheid en acteertalent heeft lijkt in deze cast gestopt te zijn. Het is alsof iedere man in de Britse acteerwereld (op Gary Oldman na) die niet in de Harry Potter films verscheen zijn duimen heeft zitten draaien om op deze film te wachten. Ik heb persoonlijk niks dan lof voor Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, Mark Strong en Benedict Cumberbatch. John Hurt heeft mijn eeuwige toewijding door een van de leukste rollen in de serie Merlin te spelen: hij is de stem van de sarcastische draak die weinig anders doet dan Merlin in wanhoop brengen.
Dus zelfs al zou het verhaal flut zijn is deze film al de moeite waard voor de cast.

De trailer voert de spanning op met trage, diepe muziek – instrumentaal en tijdloos, geen huidige pophit of klassieke rocksong zoals we zien bij de spectaculaire trailer. De shots zijn lang en traag voor een trailer, wat een gevoel van suspense genereert.
In de eerste zin wordt meteen het centrale conflict van de film duidelijk “There is a mole, right at the top of the Circus.” Het fantastische aan de trailer is dat na deze bombshell de kijker minimale informatie krijgt over welke rol deze karakters spelen in de film, en net genoeg leert over het plot van de film om nieuwsgierig te worden, maar niet genoeg om het idee te hebben dat de hele film al verklapt wordt in de trailer.
De atmosfeer is duister en drukkend. De jaren zestig/zeventig, maar niet met de glamour die we zien in producties zoals Mad Men. Dit is een serieuze tijd, waarin de dreiging van de Koude Oorlog voor deze karakters zwaar te voelen is. De trailer neemt zichzelf serieus, maar wordt gelukkig niet pretentieus.

Alles gecombineerd maakt dat dit een trailer is die mijn hart sneller laat kloppen, en zorgt ervoor dat het moment dat deze film uit is ik naar de bioscoop zal rennen om hem te zien.

En om op een oppervlakkige noot te eindigen: Benedict Cumberbatch is zo'n, zo'n mooie man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten