zaterdag 10 december 2011

First Impressions: Miss Representation

Miss Representation: You can't be what you can't see





Hoewel ik de film zelf nog niet eens gezien heb zegt deze trailer precies wat ik al een jaar onder woorden probeer te brengen.


Miss Representation brengt de onderrepresentatie van vrouwen in media onder de aandacht, en toont hoe deze beelden invloedrijk en schadelijk zijn. Met choquerende statistieken over het zelfbeeld van jonge meisjes is het tijd om na te denken over hoe kinderen bijgebracht worden wat ze moeten zijn en hoe ze zich moeten dragen gebaseerd alleen op welke gender zij bij hun geboorte toegekend zijn.

Als vrouwen iets meer dan de helft van de populatie zijn, waarom zijn ze dan zo ondergerepresenteerd en waarom zijn deze beelden zo eendimensionaal? Waarom vallen de meeste media werken nog steeds in de categorie 'dogs or smurfs'? 

Het is onmogelijk om in één documentaire in te gaan over het onrecht in de representatie in de media van iedereen die niet een witte heteroseksuele cisgender man is, maar Miss Representation lijkt me een heel interessant begin om een discussie over representatie van vrouwen te openen.

Wat zijn jullie gedachten over representatie van vrouwen in media?

2 opmerkingen:

  1. leuke blog!
    volg je terug?

    http://xiloveyouso.blogspot.com/
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit zie walg ik echt van onze 'samenleving' enzo.
    Like wtf ..

    BeantwoordenVerwijderen